För mig och många andra är vintersäsongen en uppbyggnadsfas i träningen. Målet är att bygga så mycket muskelmassa som möjligt och därför höjs kaloriintaget. Samtidigt vill man ju bygga med kvalitet. Inte gå runt och se svullen ut i ett halvår. Därför gäller det att hitta den perfekta balansen i  näringsintaget.

För att bygga muskler under uppbyggnadsfas men samtidigt hålla sig fit, så har jag märkt att det är framgångsrikt att lägga energiintaget på ungefär 38-40 kcal/kg kroppsvikt varje dag. En bra näringsfördelning på dessa kalorier är 5 gram kolhydrater, 2,5 gram protein och 1 gram fett (vilket sammanlagt blir 39 kcal/ kg kroppsvikt). Då har jag i min beräkning utgått från energiprocenten och inte (den missvisande) viktprocenten.

Väger man 80 kg, så blir det totalt cirka 400 gram kolhydrater, 200 gram protein och 80 gram fett varje dygn enligt denna uträkning:

Kolhydrat 5 gram X 80 kg = 400g X 4 kcal = 1600 kcal

Protein 2.5 gram X 80 kg = 200 g X 4 kcal = 800 kcal

Fett 1 gram X 80 kg = 80g X 9 kcal = 720 kcal

Totalt 3120 kcal/dag