Trots all vetenskap de senaste åren, bygger mycket av den verkliga kunskapen inom kost- och träningsområdet fortfarande på folks eget experimenterande runt omkring på gymmen, på självupplevda erfarenheter eller bara sunt förnuft. Ibland kommer studier som bekräftar sånt som kroppsbyggare redan vetat i 20 år, och som andra under tiden kanske t.o.m. hånat dem för. Och ibland publiceras det faktiskt studier som man med all säkerhet vet är fel (ofta ligger starka ekonomiska intressen bakom).

 

Till exempel, så hävdade vetenskapen under lång tid att alla människor, även hårt tränande idrottsmän och kroppsbyggare, bara behövde 0.7 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn. Intuitivt och av egna erfarenheter visste kroppsbyggare att detta inte stämde, utan kom själva fram till att cirka 1,5 gram/kg var en rimligare dos för en god muskelutveckling. Tänk så många år det tog innan vetenskapen slutligen bekräftade denna sanning.

 

I sammanhanget kommer jag att tänka på hur utskrattad jag blev av en läkare för 15 år sen när jag berättade att jag åt extra kreatin för att öka mina prestationer i gymmet. Hon avrådde mig starkt att ”sluta med sånt verkningslöst skit”. Skulle inte tro det, lilla gumman!

 

I såna där situationer måste man stå på sig och inte låta sig påverkas negativt. För en sak som jag har märkt många gånger är att det är bara den som törs gå mot strömmen som till sist kommer till källorna…

 

 

Verkningslöst skit...?