Det brukar sägas att en kedja inte är starkare än sin svagaste länk. Din kropp är inte starkare än dess kärna (core), alltså midjepartiet. Härifrån har all kraft, balans, styrka och snabbhet sitt ursprung. Försök t.ex. att träna knäböj eller marklyft utan tillräcklig bålstyrka - helt meningslöst!

Forna kampsportsutövare var medvetna om bålens betydelse. Studera även en katts gång och där den tar andetag ifrån. Se hur smidig och kraftfull och graciös den är. Ett muskulöst midjeparti signalerar dessutom både styrka och hälsa.

Träning av core-muskler utgör ett obligatoriskt inslag i mitt träningsprogram. Två dagar i veckan ägnar jag åt core-övningar. Träningspassen, som bara tar cirka 35 minuter vardera, fungerar inte bara som core-träning, utan även som återhämtningspass efter ett par dagar av tung styrketräning samt förberedelse inför de tunga styrkepassen. Om någon frågar mig, skull jag rentav säga att dessa utgör veckans viktigaste träningspass. Här är ett exempel på hur ett core-pass kan se ut:

  • Hanging leg raises 3X15-20
  • Cable crunch 3X12-15
  • Russian twist 3X10-12
  • Kettlebell swing 2X10-12
  • Back extension 3X12-15
  • Hyper extension 3X12-15
  • The single leg bridge 1X

Sen finns det ju olika metoder att jobba på sitt midjeparti...