Många personer man ser i gymmet ligger på precis samma prestationsnivå ut år ut och år in och harvar runt på samma vikter som de alltid gjort utan att nånsin utvecklas. Och visst är det så, att ju längre man tränat desto svårare blir det att höja sin prestationsnivå. Men det finns en effektiv metod att ta till om man vill förbättra sina prestationer: variation. Om man vill maximera sin potential i gymmet, så bör variation finnas med i träningsarsenalen.

 

Men om man nu bestämmer sig för att skapa variation i sin träning, så måste det också finnas en tanke med variationen, inte bara variation för variationens skull. För mycket variation riskerar nämligen att motverka sitt syfte och i slutändan bli kontraproduktivt. Det viktiga är istället att man har balans mellan variation och kontinutitet. Variationen behövs för att tvinga kroppen att utvecklas och ta sig över en platå men kontinuiteten behövs också för att ge kroppen tillräcklig tid att vänja sig och förbättra sig själv över tid.

 

Att byta träningsprogram varje månad tycker jag ger en bra balans mellan variation och kontinuitet. Ett annat bra tillfälle är när man helt enkelt inte får någon träningsvärk av sin träning längre. Då har träningen blivit för bekväm. För att skapa variation behöver man  inte vända upp och ner på hela träningsprogrammet utan det finns ju många variabler man kan justera: träningsvikt, volym, repsantal, vila mellan seten, intensitet, övningar osv.

 

En sak som jag t.ex. gör ibland för att skapa variation i träningen är att koppla fast ett par rubberbands i någon skivstång. Det ger övningen en helt annan känsla och tar annorlunda på musklerna.