Ibland kör man fast i en rutin. Rutiner kan vara bekväma och göra livet enklare. Man behöver bara slå på autopilten och glida med. Men vill man få bästa möjliga resultat med sin gymträning, så kan rutiner till slut bli till ett hinder. Att träna ska inte vara bekvämt. Det ska vara utmanande, både fysiskt och mentalt. Om man kör precis samma rutin varje vecka, så slutar musklerna att svara på träningen. I bästa fall lyckas man hålla sig kvar på samma nivå man uppnått, men någon utveckling kommer knappast ske. Varje gång jag kommer till gymmet tänker jag: ”vad kan jag göra annorlunda idag för att chocka musklerna till ny utveckling?” Det finns mängder av parametrar att experimentera med:

  •          Kasta om övningarna
  •          Arbeta i ett annorlunda repsintervall (t.ex. 6-8 eller 10-12)
  •          Minska vilan mellan varje set 
  •          Pröva ett nytt grepp/stång (t.ex hålla längre ut på stången)
  •          Testa en helt ny övning 
  •          Testa en övning ur en annorlunda vinkel än vanligt
  •          Använda annan metod, som forced reps, drop sets, superset 
  •          Utföra en repetition långsammare än vanligt
  •          Träna en övning med fler sets än de vanliga tre

Det här är några exempel på hur jag skapar förändringar från träningspass till träningspass. Att variera sin träning ger inte bara bättre resultat ur ett fysiskt perspektiv utan även ur ett mentalt. Det känns helt enkelt mer stimulerande och roligare när man ger sig själv nya utmaningar i varje träningspass.

En bodybuilder som är känd för att variera sina träningspass ofta är Kai Greene.