Idag gick inte träningen så bra som den brukar, och mitt under träningspasset kom jag på vad det berodde på: jag hade glömt att stretcha före träningen! Nu vet jag att viss forskning säger att man inte behöver stretcha före träningen och att många låter bli. Men ibland går forskning och egen erfarenhet inte ihop. Personligen kan jag prestera bättre under träningspasset om jag har stretchat innan. Det märks inte minst i tunga basövningar som bänkpress, chins och knäböj.

Vad som förstås är ännu viktigare är att man stretchar efter träningen, därför att då är musklerna ihoptryckta utav den hårda belastningen. De har inte längre sin fulla anatomiska längd och det kommer ta lång tid innan de sträcks ut av sig själva igen. Det gör att blodet hindras att strömma igenom musklerna ordentligt och i blodet finns syre och anabola ämnen/hormoner som krävs för att läka och bygga upp muskeln.

Så genom att omedelbart efter träningen stretcha ut musklerna till sin fulla längd igen, så kan de börja fungera maximalt mycket snabbare än om de ska töja ut sig till ursprungsläget själva.

Förutom att förbättra muskeltillväxt, så minskar stretching även återhämtningstiden (vilket gör att man kan träna oftare) samt ökar rörligheten. Hur många stela typer lufsar inte omkring i gymmet och gnäller över att de känner sig stela….? Många verkar vara i sämre skick än de som inte tränar, och då är ju något fel…