Den s.k lågkolhydratdieten (t.ex. LCHF) har fått stort genomslag de senaste åren. Det är faktiskt ingen dålig dietmetod för alla stillasittande tjockisar som vill bli av med lite kroppsvikt, men är det en bra diet för en idrottsman eller för den som vill bygga muskler? Svar: definitivt NEJ. Jag ska kort förklara varför.

 

När kolhydrater kommer ner i magen bryts det ner till glukos. Glukos är extremt viktigt för att kunna bygga muskler. För det första är det den främsta energikällan. Snålar man här, så kommer man inte att orka träna tillräckligt länge och hårt för att stimulera tillväxt. Med ett för lågt kolhydratintag kommer man att bränna en hel del muskler under träningen. Och då kan man ju lika gärna stanna hemma från gymmet.

För det andra påverkar glukos kroppen att frigöra det anabola hormonet insulin. Insulin hjälper till att transportera protein till musklerna, så de kan växa.

För det tredje behövs kolhydrater för att hålla metabolismen uppe, särskilt under diet. Utan kolhydrater sker ingen effektiv förbränning av kroppsfett.

 

Lägg därtill att kolhydrater är den mest högoktaniga energikällan. Att förse kroppen med fett istället för kolhydrater vore som att tanka bilen med 85 oktan istället för 98. Kanske funkar för en dumsnål Volvoägare, men du betraktar din kropp som en Ferrari, eller hur…?

 

Hur mycket kolhydrater behöver man? En lagom nivå för en hårt tränande idrottsman är 4 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt. Själv äter jag omkring 300-350 gram kolhydrater dagligen – och jag förbrukar vartenda gram av det.

 

Vilka kolhydrater ska man äta?  Företrädesvis de komplexa, t.ex. havregrynsgröt, råris, grönsaker, potatis och grovt fullkornsbröd.

 

När ska man inta kolhydrater? Framför allt direkt före och direkt efter träning. Går man på en viktminskningsdiet kan det vara fördelaktigt att inta de flesta kolhydrater i början av dagen och vara mer måttlig under kvällstid.

 

                      

           Ladda musklerna med kolhydrater!