I träningslokalen finns det en tendens hos många att tänka att mer alltid är bättre. Men tränar man för mycket kommer man för eller senare börja slita ner kroppen (katabolism) istället för att bygga upp den (anabolism). För en elitidrottsman eller den som vill nå sin fulla potential i gymmet gäller det att ligga precis på gränsen på sin förmåga, men utan att bli övertränad och trilla över på den katabola sidan. I slutänden handlar det alltså om att träna smart. Det finns vissa riktlinjer att följa:

 

             Riktlinjer för att undvika överträning:

 

-          Variera träningen från pass till pass, så att den aldrig blir monoton.

 

-          Se till att träningsvolym och träningsintensitet står i rätt relation till   varandra. Ju fler set man gör desto färre bör inbegripa lyft som går till maximal failure eller drop-sets/force reps.

 

-          Stanna inte för länge i gymmet utan sträva istället efter att vara  effektiv när du är där. 60-70 minuters träning är lagom.

 

-          Undvik att träna varje set i varje övning varje gång till absolut sista svettdroppen.

 

-          Den excentriska (negativa) fasen i lyftet är den som sliter hårdast på kroppen. Undvik därför överdrivet bruk av utdragen träning i excentrisk fas.

 

-          Vid träning varje dag blir det förstås extra viktigt att ladda upp sina glykogendepåer. Utnyttja därför timmen direkt efter träningen maximalt. Vid detta tillfälle öppnas ett ”fönster” där kroppen tillgodogör sig näring avsevärt mycket bättre än något annat  tillfälle under dygnet. Fyll på med massor av näringsämnen!

 

            

            Överhängande risk för överträning...