Nu har jag kört igång med min tunga träningsperiod för att öka styrkan och kötta på mig lite mera kroppsvikt de närmaste månaderna. Det innebär till att börja med en stegvis ökning av kaloriintaget. Strategin är att fortsätta äta strikt och fettsnålt men att äta lite mer helt enkelt (3-400 kalorier extra/dag). Samtidigt fokuserar jag på tunga basövningar i gymmet.

 

Jag har under de senaste åren utarbetat ett träningsprogram som funkar riktigt bra. Det går i stort sett ut på att jag sänker träningsmängden till 5 styrketräningspass i veckan under en period, men samtidigt ökar volymen, vikterna och vilotiden mellan seten. Detta brukar resultera i både ökad styrka och muskelmassa.

 

Märkte nyligen att proffsbyggaren Mark Dugdale tränar enligt samma upplägg och duger det åt honom, så duger det åt mig. Dugdale är f.ö. en av mina favoritbodybuilders. Samtidigt som han har stor familj med tre småbarn och jobbar heltid med sitt företag, så hinner han leva ett krävande och disciplinerat liv som proffsbodybuilder (kan beskådas i bodybuilding-dokumentären ”Driven”).

 

            Träningsupplägg Vinterhalvåret 2011/12:

 

Dag 1: Rygg

Dag 2: Axlar

Dag 3: Konditionsträning (löpning utomhus)

Dag 4: Armar

Dag 5: Ben

Dag 6: Bröst

Dag 7: Konditionsträning (crosstrainer)