Att träna regelbundet och äta näringsriktig mat ger som bekant många positiva effekter: Man bygger styrka&muskelmassa, förbättrar sin rörlighet, höjer metabolismen, förbättrar immunförsvaret samt förskjuter åldrandet. De senaste forskningsrönen tyder nu även på att man blir smartare av att träna (till en viss gräns då, för annars skulle jag ju vara Einstein vid det här laget). Kort sagt: man skördar frukterna av sin träning varje dag av sitt liv.

För oss och många andra är träning & hälsosam kost en livsstil – inte en hobby. Istället för att betrakta det som något nödvändigt ont, så är det ett privilegium att kunna få ha kontroll över sin kropp&hälsa och att få använda sin friska kropp fullt ut.

Vi genomför någon form av träning dagligen och ser fram emot det varje gång. Kan inte minnas när vi hade ett dåligt träningspass eller saknade brist på motivation. Det är dessutom den enda stund på dagen då man bara får ägna sig åt mig själv och fokusera på sitt eget. Därmed fungerar träningen nästan som ett slags meditation.

Men visst kan det ibland vara utmanande att hinna träna regelbundet och äta näringsriktigt. Det är många yttre faktorer som vill komma i vägen, så ibland är det en sport i sig själv att få till det. Därför krävs det noggrann planering och förberedelse. I princip kan man säga att vi börjar planera nästa träningspass i samma stund som vi avslutat det förra. Att bara ramla in på väg hem från jobbet och dra lite planlöst i maskinerna är helt ointressant. Samma sak är det med maten. Vi veckohandlar våra 35 måltider var, så att vi alltid kan vara säkra på att vi har det vi behöver. Med rätt upplägg så går det - bara man vill!