Så här vid mörkaste vinter och förkylningstider brukar de flesta träningsmagasin sin vana trogen behandla frågan huruvida man kan träna vid förkylning eller inte. Slutsatsen brukar vanligen vara att: ja, det kan man så länge man inte har feber och bara man tar det lugnt.

Okej, här kommer mitt (mer eller mindre pedagogiska) svar på denna fråga: när du är förkyld, så går kroppen in i ett katabolt tillstånd (se tidigare inlägg), dvs den är inställd på att hantera din infektion, inte på att bygga muskler. All träning som sker under denna tid kommer att bryta ner dina muskler.

Ja, men om du tar det lugnt då…? Okej, men tänk på att om dina muskler överhuvudtaget ska växa eller öka sin styrka det minsta, så måste du pressa dem hårdare än du gjorde under ditt förra träningspass. Det är en naturlag. Alltså kan du själv räkna ut hur bra resultat du kommer att få utav att träna ”lugnare än vanligt”…

Det enda du riskerar är att du förlänger förkylningstiden eftersom det sliter hårt på kroppen att utsättas för träning under en pågående förkylning. Det smarta är alltså att vila någon dag extra och gå till gymmet först när du kan träna fullt ut. Jaha, men du vill fortfarande träna när du är förkyld? Du är korkad.

  

Trist, men sant...