Varje förmiddag befinner sig supertränaren Charles Glass på Gold's gym i Venice med sina adepter. Han har ju tränat upp åtskilliga Mr Olympia-deltagare och andra proffs genom åren, och även tävlat själv framgångsrikt, så han åtnjuter största respekt här på gymmet.

Numera har han lagt ner tävlandet och jobbar istället som personlig tränare och skriver kolumner i flera amerikanska träningstidningar. Varje morgon har han med sig kända bodybildingproffs på gymmet som han piskar livet ur, och som noggrant lyssnar på hans instruktioner. Jag brukar hålla mig i närheten, så jag kan smyglyssna. Här kommer lite tips jag snappat upp:

  • C.G. tvingar sina atleter att genomföra övningarna med superstrikt kontroll och i hela sin längd. Istället för att stå och slänga med tunga vikter, så har de relativt lätta vikter, höga repstal och ett riktigt långsamt genomförande av övningen (ibland så länge som 4 sekunder i den excentriska fasen) - och de tränar alltid extremt koncentrerat för att få en bra hjärna-muskelkontakt.
  • C.G. varierar övningarna väldigt mycket. Inget pass är det andra likt. Dessutom gör han flera olika varianter av en och samma övning. Allt för att inte vänja kroppen vid ett visst tillvägagångssätt, utan istället chocka den varje träningspass och tvinga den till utveckling. Ibland är det bara små men ändå betydelsefulla variationer, t.ex. hålla bredare (eller smalare) än normalt i bicepscurlen, stå bredare (eller smalare) i knäböjen, vinkla tåspetsarna mera inåt (eller utåt) i benmaskinerna etc etc.
  • C.G. är noga med att stretcha ut musklerna både innan och efter träningspasset och att träna musklerna ända ut i dess ytterlägen. Inte en fiber får lämnas orörd.

Men tanke på resultaten hans klienter får, så är det väl bara att haka på och härma så mycket som möjligt.  Det är alltid inspirerande att träna i gymmet samtidigt som Charles Glass är där.

För övrigt reser jag till San Fransisco efter träningen i morgon...