Betydelsen av stretch kan inte nog betonas. Efter styrketräning är musklerna ihoptryckta utav den hårda belastningen. De har inte längre sin fulla anatomiska längd och det kommer ta lång tid innan de sträcks ut av sig själva igen. Detta gör att blodet hindras att strömma igenom ordentligt och i blodet finns syre och anabola ämnen/hormoner som krävs för att bygga upp muskeln.

 

Runt muskeln sitter också bindväv (muskelfaschia). Dennas uppgift är att hålla ihop muskeln och man kan säga att den sitter som en ”skinnjacka” runt muskeln. Om man tänker sig att man tar på sig en skinnjacka som är för trång, så känner man sig obekväm och ihoptryckt. Man vill inte röra sig i onödan eller bli större. Men om man kan tänja ut skinnjackan så blir den genast bekvämare och man får plats att växa. Bindväven är muskelns ”skinnjacka”.

 

Så genom att omedelbart efter träningen stretcha ut musklerna till sin fulla längd igen, så kan de börja fungera maximalt mycket snabbare än om de ska töja ut sig själva..

 

Förutom att förbättra muskeltillväxt, så minskar stretching även återhämtningstiden (vilket gör att man kan träna oftare) samt ökar rörligheten. Hur många stela typer lufsar inte omkring i gymmet och gnäller över att de är stela. Många verkar vara i sämre skick än de som inte tränar, och då är ju något fel…

 

                              

 Jag är särskild noggrann med att stretcha ut lårens baksida. Detta hindrar bl.a stelhet i ryggen eftersom känsliga nervtrådar löper längs rygg och ben.