Ända sen jag började träna har jag varit noga med att behålla min rörlighet och flexibilitet. Stretchning, töjning och statisk träning ingår alltid i mina träningspass. Jag ska förklara varför.

Personligen kan jag prestera bättre under träningspasset om jag har stretchat innan. Det märks inte minst i tunga basövningar som bänkpress, chins och knäböj. Stretching före och mellan seten ökar också pumpen i muskulaturen och hjälper till att hålla mig skadefri.

Vad som förstås är ännu viktigare är att man stretchar efter träningen, därför att då är musklerna hoptryckta utav den hårda belastningen. De har inte längre sin fulla anatomiska längd. Det gör att blodet hindras att strömma igenom musklerna ordentligt (och i blodet finns syre och anabola ämnen/hormoner som krävs för att läka och bygga upp muskeln).

Så genom att omedelbart efter träningen stretcha ut musklerna till sin fulla längd igen, så kan de börja fungera maximalt mycket snabbare än om de ska töja ut sig till ursprungsläget själva.

Förutom att förbättra muskeltillväxt, så minskar stretching även återhämtningstiden (vilket gör att man kan träna oftare) samt ökar rörligheten. Hur många stela typer lufsar inte omkring i gymmet och gnäller över att de känner sig stela….? Somliga verkar ju rentav vara i sämre skick än de som inte tränar, och då är ju något fel.

Kroppsbyggare på elitnivå är ofta överraskande rörliga och viga just för att de investerar så mycket tid på stretching efter träningen.