Dags att ställa om till sommardieten som känns lite fräschare på något vis. Att äta nyttigt och näringsrikt året runt tycker jag visserligen är viktigt eftersom det både ger bättre resultat i träningslokalen och mer energi under vardagen, men under sommardieten väljer jag något magrare alternativ.

Först och främst satsar jag på ekologiskt producerad mat för dess överlägsna näringsvärde och avsaknad av besprutningsmedel och hormoner. Flera studier visar t.ex. att ekologiskt producerad mjölk och kött innehåller betydligt mer omega-3 och CLA än det traditionellt producerade. Eftersom båda dessa främjar fettförbränning i kroppen tycker jag det är värt och lägga ut de extra pengarna på det.

Jag äter mycket fibrer och långsamma kolhydrater för att hålla insulinnivåerna på en jämn nivå (vilket också främjar fettförbränningen). Därför håller jag mig uteslutande till fullkornsprodukter vad gäller bröd, ris, pasta och havregrynsgröt.

Färsk frukt intas till varje måltid. Det blir mest äpplen, bananer, kiwi, tomater och ananas. Det finns de som anser att fruktosen i frukt är negativt för fettförbränningen men jag tycker inte att man behöver bekymra sig över detta om man tränar varje dag. Dessutom överväger de hälsomässiga fördelarna med alla vitaminer och antioxidanter som håller en frisk (men skulle jag förbereda mig inför en tävling, skulle jag förstås byta ut frukten mot grönsaker istället).

Ägg, lax, tonfisk, nötkött och keso utgör mina huvudsakliga proteinkällor tillsammans med proteindrinkar av vassle och kasein. Jag tror att det är viktigt att variera proteinkällor eftersom de har olika aminosyre-sammansättningar. Det gynnar muskelutvecklingen på sikt.

Vi veckohandlar alltid på Sprouts Farmer's Market. Här finns ett fantastiskt utbud av hälsosam träningsmat.