Att äta nyttigt och näringsrikt ger både bättre resultat i träningslokalen och mer vitalitet i vardagen. Under sommarhalvåret brukar jag dessutom äta ännu lite striktare än under vintern för att öka fettförbränningen. Jag äter framför allt detta:

 

  • Ekologiskt producerad mat för dess överlägsna näringsvärde och avsaknad av äckliga besprutningsmedel och hormoner. Flera studier visar t.ex. att ekologiskt producerad mjölk och kött innehåller betydligt mer omega-3 och CLA än det traditionellt producerade. Eftersom båda dessa substanser främjar fettförbränning i kroppen tycker jag det är värt att lägga ut de extra pengarna på det.
  • Långsamma kolhydrater för att hålla insulinnivåerna på en jämn nivå (och därmed främja fettförbränningen).  Därför håller jag mig uteslutande till fullkornsprodukter vad gäller bröd, ris och havregrynsgröt.
  • Färsk frukt och grönsaker intas till varje måltid. Det blir mest äpplen, morötter, bananer, kiwi och tomater. Det finns de som anser att frukt är negativt för fettförbränningen. En idrottsman behöver dock inte bekymra sig över detta. Se gärna tidigare inlägg: Fruktmonster
  • Ägg, lax, tonfisk, nötkött och keso utgör mina huvudsakliga proteinkällor. Jag tror det är viktigt att variera proteinkällor eftersom de har olika aminosyresammansättningar. Det gynnar muskelutvecklingen.
  • Svart kaffe på tom mage före träning för ökad fettförbränning
  • Mycket vatten under hela dagen för att spola igenom systemet och förhindra uttorkning (vilket har en mycket negativ inverkan på fettförbränningen). Men jag dricker absolut inga vätskor innehållande kalorier. Det anser jag vara ett av de största misstagen man kan göra.