Att äta nyttigt och näringsrikt året runt tycker jag är viktigt eftersom det både ger bättre resultat i träningslokalen och mer energi under vardagen. Däremot brukar min sommardiet vara något striktare än vinterdieten för att musklerna ska se lite mer väldefinierade ut. Här är mina riktlinjer för sommardieten: 

Först och främst satsar jag på ekologiskt producerad mat för dess överlägsna näringsvärde och avsaknad av besprutningsmedel och hormoner. Flera studier visar t.ex. att ekologiskt producerad mjölk och kött innehåller betydligt mer omega-3 och CLA än det traditionellt producerad. Eftersom båda dessa ämnen främjar fettförbränningen tycker jag det är värt att lägga ut de extra pengarna för ekologisk mat.

Långsamma kolhydrater till alla dagens måltider (förutom direkt efter träning) för att hålla insulinnivåerna på en jämn nivå (och därmed främja fettförbränningen). Därför håller jag mig uteslutande till fullkornsprodukter vad gäller bröd, ris och havregrynsgröt. 

Färsk frukt intas till varje måltid. Det blir mest äpplen, bananer, kiwi, tomater och ananas. Det finns de som anser att frukt är negativt för fettförbränningen men jag tycker inte att man behöver bekymra sig över detta om man tränar varje dag. Dessutom överväger de hälsomässiga fördelarna (men visst, om jag skulle förbereda mig inför en tävling, så skulle jag byta ut frukten mot grönsaker istället).

Ägg, lax, tonfisk, nötkött och keso utgör mina huvudsakliga proteinkällor tillsammans med proteindrinkar av vassle, kasein och soja. Jag tror att det är viktigt att variera proteinkällor eftersom de har olika aminosyre-sammansättningar. Det gynnar muskelutvecklingen på sikt.

Jag äter minst 5 olika frukter varje dag. Om inte annat så håller de mig frisk (har inte varit sjukskriven en enda dag på 14 år).