När jag senast vecka besökte ICA- maxi och gick förbi plockgodis-avdelningen såg det ut som ett plundrat slagfält. Nästan alla godislådor var tömda och ett hav av utspritt godis låg på golvet. Suget efter socker gör uppenbarligen folk mer eller mindre galna. Inte konstigt egentligen då socker är lika beroendeframkallande som nikotin. Enligt statistiken äter varje svensk i genomsnitt 43 kilo rent socker om året. Det är mycket, sjukt mycket.

Jag håller precis på och läser en bok om socker och alla dess negativa konsekvenser för kroppen. De är för många för att lista här men några saker som kan vara extra viktigt att veta för den som har höga mål med sin gymträning, är att socker ger sämre immunförsvar, har negativ påverkan på proteinstrukturen, bidrar till benskörhet, sänker upptaget av den för styrketränande så viktiga mineralen magnesium samt höjer blodsockerhalten (vilket i sin tur leder till betydligt sämre fettförbränning).

Raffinerat socker bör egentligen bara ätas en gång under dagen – direkt efter träningen då det snabbladdar musklerna med energi inför nästkommande träningspass. För bästa möjliga hälsa och maximala träningsresultat är det i övrigt bara fullkornsprodukter som gäller.

Varning: Inom detta område kan det vara förenat med livsfara att komma i vägen för någon...!