När jag först började träna (vid 13 års ålder), så var det inte ovanligt att jag genomförde 2-timmars maratonpass i gymmet (inklusive en massa skitsnackande, tjejspanande och löjligt långa vilopauser). Att träna så länge håller ju inte över tid – i alla fall inte om man tänker träna 6 dar i veckan. Man bryter ner musklerna mer än vad man bygger upp vid så långa träningspass. Så vill man träna på en högre nivå och rentav ligga nära sin toppnivå, så är det viktigt att hitta den perfekta balansen mellan ansträngning och återhämtning. I den formeln ingår också att optimera sin sömn och sitt kostintag.

Efter mycket experimenterande har jag kommit fram till att 45-60 minuter är lagom längd på ett träningspass. Istället för att genomföra så många set som möjligt, så strävar jag efter att hålla en så hög intensitet som möjligt (vilket som extra bonus även höjer fettförbränningen  efter träningspasset). Det gäller nästan att skapa en känsla av att ha bråttom, att man har en deadline. Då blir man effektiv i gymmet och skapar en bra grund för muskelbyggning.

Det gäller att lära sig lyssna på sin kropp varje dag och träna därefter. Då kommer man sakta men säkert att få en vågformad, progressiv utvecklingskurva. Så för att sammanfatta allt detta med ett kort tips, så skulle jag säga: träna hårt men kort!