Om man vill uppnå 100% av sin potential och inte bara 95, så måste man ständigt vidareutveckla sin träning. Det behöver dock inte vara så stora förändringar. Ibland räcker det med ett enkelt handgrepp.

Muskelfibrer har olika infästningar och innervations-punkter. Så en anledning att ändra grepp eller vinklar är att grundligt arbeta igenom varje fiber i en muskelgrupp för fullständig utveckling.

Kroppsbyggning handlar inte om att se hur mycket vikt man kan lyfta i en övning. Inte heller är det en sport där man ska omsätta sin styrka på en spelplan. Det handlar istället om fysisk utveckling, symmetri, atleticism och visuell estetik.

Att uppnå den mest kompletta utveckling som möjligt i varje del av varje muskel kräver variation, och ett sätt att uppnå detta är genom att variera sitt grepp och sina handpositioner i en och samma övning.

Små förändringar, till exempel mellan brett och smalt eller mellan pronerad, supinerad och neutral, kan få betydande förändringar på muskelfiber-rekryteringsmönster. Vissa variationer aktiverar helt olika muskelgrupper, så övningen kan förändras dramatiskt från ett enkelt handgreppsläge eller justering av greppvidd. 

Pröva dig fram, var kreativ och experimentera i gymmet. Prova alla grepp och håll dem på olika vis. Det skapar nya nyanser i din träning - och bättre resultat.

                       

Någon som är känd för att experimentera mycket med olika grepp och vinklar är Kai Greene. Svårt att argumentera mot det...