Jag fick en fråga av en bloggläsare: ”Hur ska man tänka om man vill göra träning och hälsa mer centralt och lämna sitta-på-barer och "nej jag orkar inte gå till gymmet idag"-beteendet bakom sig?”

I grund och botten är det förstås en fråga om motivation, och då framför allt om inre motivation, dvs att man gör det för att man själv vill (inte för att någon annan säger att man ska).

När man väl vet vad man vill, så gäller det att göra en tydlig plan för sin träning – och hålla sig till den. Personligen har jag skrivit ett kontrakt med mig själv och vägrar att kompromissa med detta. Dessutom planerar jag min träning en vecka i förväg och skriver in i min kalender vilka tider jag ska träna. Dessa tider är heliga för mig och jag låter inget hindra mig från att fullfölja min planering.

Ett bra sätt att behålla sin entusiasm är att ständig ge sig själv nya utmaningar och att fortsätta söka nya kunskaper. Kontinuerligt lärande och strävan att bli bättre på det man håller på med ökar motivationen och gör det roligare att träna.

Sen måste man vara medveten om att det är rätt kämpigt i början men blir allt lättare med tiden. Ju oftare man lyckas fullfölja ett mål desto lättare blir det i längden. Man lär sig att lita på sig själv och fräser in positiva tankemönster i hjärnbarken Så efter ett tag känns det bara naturligt och man gör det automatiskt. Det blir en integrerad del av ens livsstil. Och till slut fattar man inte hur man tidigare kunnat vara utan det…