På tal om att träna tidigt på morgonen, så har det en rad fördelar som ger både fysisk och mental tillfredsställelse:

  • Viktträning kan öka ämnesomsättningen i upp till 24 timmar, så att göra sin träning på morgonen är ett bra sätt att få fart på sin ämnesomsättning. Denna förhöjda ämnesomsättning kommer att säkerställa att man bränner kalorier under hela dagen.
  • Motion främjar också endorfiner i hjärnan, vilket kan höja humöret och känslan av att börja dagen positivt. Man känner sig klar i skallen och full av energi många timmar efteråt. All forskning tyder på att motion ökar mental och intellektuell kapacitet.
  • Mer så, känslan av prestation från att veta att man har sin träning gjord innan man ens börjar sin arbetsdag kommer att höja humöret och hålla en från att stressa över det senare om något oförutsett skulle inträffa.

Några strategier för en lyckad morgonträning är att: Förbereda sin frukost kvällen före, ha allting färdigpackat till man vaknar samt ha en extra lång uppvärmning på gymmet eftersom det tar längre tid för kroppen att bli genomvarm efter nattens dvala.

Morgonträning är the shit, om någon frågar mig.  Man sparkar igång kroppen och känner sig redo för vad som helst efteråt. Dessutom känns det som att man får ett försprång på alla andra som fortfarande ligger hemma och sover...