Många sitter fast i föreställningen att enda sättet att bygga mer muskler är att ständigt öka vikterna eller träningsvolymen (vilket förvisso leder till positiva resultat, inget snack om den saken). Men allt mer forskning visar att ett lika effektivt sätt är att helt enkelt sänka vilotiden mellan seten. 

En ny undersökning jämförde tränande som antingen vilade 45 sekunder eller 2 minuter mellan seten. Trots att de som vilade 2 minuter kunde träna med tyngre vikter, så fick de som vilade kortare tid ändå en något bättre ökning av muskelmassan. Den kortare vilotiden stressade helt enkelt musklerna till en ökad muskelproduktion. Denna typ av träning sätter dessutom rejäl fart på fettförbränningen och bör leda till en mer rippad fysik.

Personligen gillar jag egentligen att träna med tyngre vikter och lite längre vila, men tycker att det här var intressanta undersökningsresultat. Därför har jag konsturerat ett slags hybridpass där jag tränar tungt och med mycket vila första halvan, för att sen gå över till lättare vikter och kortare vilotid andra halvan. Måste säga att det känns riktigt bra hittills.

Hybridpass för Bröstträning:

Övning                                               Set     Reps      Vila

Bänkpress                                      3         6-8         2-3 min.

Lutande hantelpress               3         6-8         2-3 min.

Hantelpress                                   3         8-10       45 sek.

Lutande bröstpress                  3         12-15     45 sek.

Flyes                                                   3         12-15      45 sek.

Lägg märke till hur vilotiden sjunker under passet. Det är själva poängen.