Högt fruktintag

Frukt är högprioriterat i min kost och jag äter dagligen minst 5 olika sorters frukt. Det är ett oslagbart sätt att få i sig vitaminer och antioxidanter.  Mycket tyder på att riktiga vitaminer från frukt har en bättre effekt på vår hälsa än att ta ett vitaminpiller. Jag tror att mitt höga fruktintag är en av anledningarna till att jag alltid är frisk. Jag har inte haft en enda sjukdag på 15 år (trots att jag arbetar på en skola med hostande elever). Dessutom motverkar antioxidanterna i frukt de fria radikaler som uppstår av den hårda träningen. Jag ser alltså frukt som ett nödvändigt inslag i en idrottares kost.

                                           

Fet av frukt…?

Rätt så ofta träffar jag på folk som säger sig undvika frukt för att de hört att man blir fet av frukt. Det är inget som jag har märkt. Kanske beror det på en missuppfattning. Frukt innehåller ämnet fruktos och i överdrivet stora mängder skulle man kunna bli fet av fruktos precis som allt annat som intas i överdrivna mängder. Men ett normalt intag blir knappast någon tjock av, särskilt inte om man tränar mycket.

                       

En snabb och näringsrik klassiker när man har bråttom efter träningen är att slunga i sig en proteindrink och en banan (gärna med en klick jordnötssmör på). Förresten läste jag att på 1920-talet åt man alltid banan med kniv och gaffel...