Våra hormoner ingår i ett avancerat samspel och påverkar både hälsa, sömn, hunger och muskelutveckling. Hur vi lever och vad vi väljer för livsstil påverkar i sin tur vårt hormonsystem. Det är intressant att sätta sig in i hur allt hänger samman i ett avancerat kretslopp, särskilt för den som vill förbättra sin muskelutveckling eller öka sin fettförbränning.  

 

Det som händer i kroppen när man styrketränar är att kroppen utsöndrar det anabola hormonet testosteron. Ju mer testosteron kroppen utsöndrar, desto mer ”anabol” blir man. Den hormonella responsen står i direkt proportion till hur stor del muskler man använder och hur stor belastning man utätter dem för. Att träna knäböj ger därför mycket mera testosteronutsöndring än att stå och veva med enarms dragcurl i en kabelmaskin.

 

Det är av största betydelse för vårt välbefinnande att hela hormonsystemet fungerar som det ska. Men numera utsätts vi dagligen för gifter och ämnen i både miljö och  mat vilka kan leda till hormonrubbningar. Det finns t.ex. ämnen som sänker testosteronhalten eller som gör att kroppen börjar utsöndra för mycket av hunger-hormonet ghrelin vilket leder till att man äter alldeles för mycket i förhållande till vad man bränner (med välkänt resultat).

 

Det förvånar mig att det skrivs så mycket om kost och träning i tidningar idag men så lite om hormonernas betydelse. Kanske tycker många att det blir för avancerat. Men för den som vill lära sig mer om hormoner brukar jag rekommendera boken Master your metabolism av Jillian Michaels. Där finns mängder av konkreta tips om hur man optimerar sina hormonnivåer på naturlig väg.