Egentligen är den energi som förbränns under träning relativ blygsam. Den största betydelsen av träning är f.a. metabol och hormonell. Det är därför rätt missvisande att diskussionen i media och reklam kring motionens betydelse i så hög grad handlar om att ”bränna kalorier”. Forskning visar att det går bäst att bygga styrka&muskelmassa och bränna fett när man har mycket testosteron i kroppen. För att få maximal träningseffekt bör man därför ha kunskap om hur hormonsystemet fungerar.

 

Testosteron är något som kroppen producerar naturligt. Som mest har vi när vi vaknar på morgonen, och sedan så sjunker nivån under dagen. Det finns sätt att få sin kropp att öka testo-nivåerna på naturlig väg. Och det är ju så mycket bättre att utnyttja sitt eget testosteron maximalt än att börja mixtra med sprutor och tabletter. Sitt eget testosteron kan man nämligen aldrig få biverkningar av.

 

 Tung styrketräning är den överlägset bästa metoden att höja testosteronet i kroppen. Och ju fler muskelgrupper som aktiveras, desto mer testosteron släpper kroppen ut i blodet. Komplexa basövningar som knäböj, marklyft, bänkpress och roddmaskin bör prioriteras mest i träningsprogrammet alltså.

  Att korta ner vilan mellan seten till maximalt en minut (=höja intensiteten) ger också ett betydligt bättre testosteronpåslag än att ta långa vilopauser.

  Överträning sänker dock testonivåerna radikalt. Träningen bör avklaras inom en timme alltså.

  En annan viktig sak är att undvika besprutad mat, metaller, skumma mat-tillsatser, parabener och miljögifter.

  Vad gäller kosten, så har dessa ämnen&livsmedel visat sig ge vissa förhöjda effekter: fleromättade fetter, zink, magnesium, kolesterol, broccoli, antioxidanter, selenium, NAC, d-asparginsyra, d-vitamin.

   Dessa ämnen ger sänkta effekter: soja, alkohol, lakrits, överdrivet höga doser av protein (vilket träningstidningarna skriver väldigt lite om eftersom de är sponsrade av kosttillskottsföretagen...)

 

(Källa: Jillian Michaels, "Master your metabolism)