Det är lätt att man blir fastkörd i en rutin. Rutiner kan vara bekväma och göra livet enklare. Man behöver bara slå på autopiloten, slippa vara fullt mentalt närvarande och glida med. Men vill man få bästa möjliga resultat inom ett område, t.ex. i gymmet, så kan rutiner bli ett hinder. Att träna ska inte vara bekvämt. Om man gör precis samma sak varje vecka som man gjorde veckan innan, varför skulle man då öka i muskelmassa eller bli starkare? Så enkelt är det inte att få bra resultat! Nej, kroppen behöver ständigt nya utmaningar för att utvecklas. Varje gång jag kommer till gymmet tänker jag: ”vad kan jag göra annorlunda idag?” ”Hur kan jag göra det så jobbigt för mig som möjligt?”Det finns mängder av parametrar att experimentera med:

  •          Kasta om övningarna
  •          Arbeta i ett annorlunda repsintervall 
  •          Minska vilan mellan varje set 
  •          Pröva ett nytt grepp (t.ex hålla längre ut på stången)
  •          Testa en helt ny övning 
  •          Testa en övning ur en annorlunda vinkel än vanligt
  •          Använda annan metod, som forced reps och drop sets 
  •          Utföra en repetition långsammare än vanligt
  •          Träna en övning med fler sets än de vanliga tre

Det här är bara några exempel på hur man kan skapa förändringar i sin träning från träningspass till träningspass. Att variera sin träning ger inte bara bättre resultat ur ett fysiskt perspektiv utan även ett psykiskt, för träningen kommer känns mer stimulerande och roligare.