Efter 20 års tränande kan jag helt klart konstatera att fria vikter är det som ger bäst resultat. Några av fördelarna med fria vikter:

  • När man utför en övning med fria vikter så involverar man alltid fler muskler än man hade gjort vid en motsvarande övning i en maskin. Åtskilliga studier har också visat att muskelaktiveringen är större när man tränar med fria vikter än med maskiner.
  • Träning med fria vikter ger ett större påslag av kroppsbyggande hormoner i kroppen. Att t.ex. göra en knäböj med fri stång har visat sig ge över 100% mer påslag av testosteron i kroppen än att göra motsvarande övning i en maskin.
  • Skivstänger och hantlar är betydligt mer funktionella eftersom de involverar de synergistiska musklerna (hjälpmusklerna) som tvingas hålla kroppen i balans under hela övningsutförandet.
  • För den som styrketränar som ett komplement till en annan idrott är det också betydelsefullt att använda fria vikter eftersom dessa i regel har större överförbarhet till olika rörelser och moment som ingår i de olika idrottsgrenarna. Med fria vikter kan man röra sig fritt och i enlighet med kroppens naturliga rörelser eftersom man inte är fastlåst i en bestämd rörelsebana.
  • Sen kan man förstås tycka olika men att gå all in med fria vikter känns alltid mera hardcore än att sitta och gnissla i en maskin!

Man behöver inte utesluta maskiner helt för att fria vikter har fler fördelar. Det går förstås utmärkt att komponera ett träningsprogram som har en kombination av bägge. Ju mer rutinerad man är i gymmet desto bättre blir man på att använda båda till sin fördel.