Att träna regelbundet och äta näringsriktig mat ger verkligen många positiva effekter: Man bygger styrka&muskelmassa, förbättrar sin rörlighet, ökar  metabolismen, förbättrar immunförsvaret, sin mentala hälsa och förskjuter åldrandet. Kort sagt: man skördar frukterna av det varje dag under hela sitt liv. För mig och många andra är träning&kost en livsstil – inte en hobby.  Istället för att betrakta det som något nödvändigt ont, så är det ett privilegium att kunna få ha kontroll över sin kropp och sin hälsa och att få använda sin friska kropp fullt ut.

Jag genomför någon form av träning dagligen och ser fram emot varje gång. Kan inte minnas när jag hade ett dåligt träningspass eller saknade brist på motivation. Det är dessutom min egen stund på dagen då jag bara får ägna mig åt mig själv och fokusera träningen. Det fungerar nästan som ett slags meditation

Men visst kan det ibland vara utmanande att hinna träna regelbundet och äta näringsriktigt. Det är många yttre faktorer som vill komma i vägen, så ibland är det en sport i sig själv att få till det. Därför krävs det noggrann planering och förberedelse. I princip kan man säga att jag börjar planera nästa träningspass i samma stund som jag avslutat det förra. Att bara ramla in på väg hem från jobbet och dra lite planlöst i maskinerna är helt ointressant. Samma sak är det med maten. Jag veckohandlar mina 35 måltider, så att jag alltid kan vara säker på att jag har det jag behöver. Med rätt upplägg så går det, bara man vill.