Ett säkert tecken på att våren har kommit är när gymmets konditions- och fettbränningsmaskiner är ockuperade hela dagen. Numera finns det ju mängder av maskiner att välja på i gymmet (eller att köpa hem på t.ex. Medistore): löpband, roddmaskin, trappmaskin, motionscykel, crosstrainer etc. Och egentligen är alla dessa maskiner bra, så man kan egentligen välja den man själv föredrar (fast har man problem med knän, så är dock motionscykeln att föredra). Men frågan är ändå: finns det någon av dessa maskiner som är värd att köa lite extra för, någon som helt enkelt är bäst...?

Det finns flera faktorer att ta med i beräkningen för att avgöra vilken maskin som är bäst, men syftet med denna typ av träning brukar ju vara att bränna maximalt med fett. Därmed blir den mest intressanta frågan vilken av maskinerna som åstadkommer högst energiåtgång...?

Flera tester har genomförts på idrottshögskolor de senaste åren för att ta reda på just detta och det finns faktiskt en vinnare bland alla gymmets träningsmaskiner: crosstrainern. Denna maskin ger total ansträngning för hela kroppen och bränner därför mest kalorier. Övningen påminner mycket om skidåkning – en av de mest energikrävande aktiviteter som finns (när såg du en fet skidåkare senast…?), och det är alltså precis så övningen bör utföras, d.v.s att man drar och pressar med både armar och ben. För att övningen ska ge bäst effekt är det viktigt att man verkligen skjuter ifrån ordentligt med benen samtidigt som man drar handtagen så djupt in mot kroppen man kan med armarna.

Att avsluta ett styrketräningspass med 10 minuter på crosstrainern tycker jag själv är ett bra sätt att maximera fettförbränningen och även avlägsna restprodukter uppkomna av styrketräningen. Somliga dagar kör jag igenom ett helt HIIT-program på crosstrainern på 20-25 minuter vilket ger en ökad metabolism i upp till 24 timmar efteråt.

Vill man hellre träna hemma, så finns det ju numera ett stort utbud av bra träningsmaskiner för hemmabruk. Köp då inte de allra billigaste maskinerna, utan hellre något med kvalitet. Det blir roligare att träna då. 

Gymmet klockan 6 på morgonen: lugnet före anstormningen...