För en drogfri kroppsbyggare gäller det att ha extra koll på vilka faktorer som ger bästa möjliga träningsresultat. Om man inte vill trycka i sig steroider är det av största vikt att man lär sig att optimera sina egna hormonnivåer på naturlig väg. Om man vet hur man ska genomföra sin träning på det sätt som ger maximal anabol respons, så leder det i förlängningen till mera muskelmassa.

Forskningen inom området träningslära går ständigt framåt och idag har man omprövat många av de teorier som antogs som sanningar för bara 20 år sedan. Jag har ägnat de senaste månaderna till att granska 100-tals av de senaste forskningsrönen, utgivna av International Sports Sciences Association. Resultaten sammanställs kortfattat nedan:

 

Träningsvariabler       Metod för maximal hormonell                   

                                             respons/muskelutveckling              

 

Antal set per övningar:      3 set/övning

Antal reps per set:              8-12 reps

Vila mellan seten:               30-60 sekunder (beroende på övning) eller super-set

Hastighet:                             Explosiv kontraktionsfas / Långsam extraktionsfas

Intensitet:                             Måttlig till hög

Träningstid:                         45-60 min (aldrig längre)

Typ av övningar:                 Komplexa basövningar kompletteras med enledsövningar Extra-tekniker:                    Drop-set, force rep            

 

Det här bekräftar säkert bara vad de flesta redan visste, men det skadar ju inte att veta att det är vetenskapligt utprövat.