Nu när sommarsäsongen börjar närma sig får jag ofta frågan om diettips från folk som vill gå ner i vikt. Jag brukar säga att så gott som alla dieter fungerar så länge de bygger på att man har ett dagligt kaloriunderskott.

Men vill man ha ett bra resultat, så finns det egentligen inte någon diet som kan ge varaktig viktminskning eller forma kroppen på sikt. Man måste lägga till styrketräning, som ökar den basala ämnesomsättningen, samt högintensiv intervallträning, som ökar antalet mitokondrier och därmed kroppens kontinuerliga fettförbränning.

Själv strävar jag inte efter viktminskning.  Mitt mål är snarare att bygga muskler och hålla mig fit året runt. Jag har kommit fram till ett näringsupplägg som fungerar perfekt för mig: den innehåller en fördelning på 9:7:3 mellan kolhydrater/protein/fett, d.v.s. 9 delar kolhydrater, 7 delar protein, 3 delar fett. Detta måltidsupplägg kombinerat med 6 pass styrketräning i veckan har jag varit nöjd med under flera år.
 
 

För övrigt så har Adriana testat LCHF-dieten senaste tiden och verkar nöjd med den. Hon tycker att den hjälpt henne att svarva till formen och ge henne energi inför träningspassen. Själv skulle jag aldrig vilja avstå från kolhydrater. Tycker att det är den bästa energikällan för den som tränar hårt. Dessutom älskar jag bröd!