De kommande veckorna ska jag testa ett nytt träningsupplägg som rekommenderas av flera bodybuilders och deras tränare. Detta program ska passa särskilt bra för odopade kroppsbyggare och annat löst styrketräningsfolk som måste träna smart för att få bra resultat.

Det speciella med det här träningsupplägget är att varje träningspass består av antingen bara dragövningar eller bara pressövningar. Det innebär att man låter alla muskler som är involverade i dragövningar arbeta för sig ett helt pass medan pressmusklerna får vila, för att sedan göra tvärtom nästa pass, dvs att pressmusklerna får arbeta för sig medan dragmusklerna får vila. Därmed får musklerna som ingår i drag- och pressövningar vila några extra dagar i jämförelse med när man tränar efter ett mer konventionellt träninsprogram.

Fördelen med det här träningsprogrammet är att man kan träna varje muskelgrupp två gånger i veckan utan att bli övertränad (vilket i vanliga fall skulle leda till överträning för steroidfria atleter). Fokus ligger på tunga basövningar samtidigt som man utför färre övningar för varje muskelgrupp (2-3) än under normala förhållanden. Sammanlagt tränar man bara 4 pass i veckan – men det är krävande pass.

Veckorutinen ser ut enligt följande:

Måndag/Torsdag: bröst, axlar, triceps

Tisdag/Fredag: ben, rygg, biceps

Dagarna emellan huvudpassen kan man lägga in mage, vader, underarmar och lättare aerob träning.

- återkommer med en kommentar senare om hur det fungerar.