Det är märkligt vad folk håller på och bråkar om vilken bokstavs-/nummerdiet som är bäst (typ LCHF, DASH, 5.2). Vad blir nästa fluga? Att bara äta livsmedel som börjar på bokstaven P…?

Själv undrar jag varför det skrivs så lite om näringsdensitet – en faktor som har  verkligt stor betydelse för fettförbränning och viktnedgång (eller viktuppgång för den delen).

Näringsdensitet har att göra med hur mycket mättnadskänsla en viss mat ger i förhållande till hur mycket energi den innehåller. Det finns mat som man blir ordentligt mätt av trots att den innehåller väldigt få kalorier. Och sen finns det mat som innehåller mycket kalorier men inte ger särskilt mycket mättnadskänsla. För att ta ett par ytterlighetsexempel, så innehåller wienerbröd 400 kalorier/100 gram medan äpple innehåller 50 kalorier/100 gram.

Det är alltså inte i första hand kaloriinnehållet i maten som avgör hur mätt man blir, utan hur mycket plats det tar i magen. Så vill man hålla en strikt diet men ändå äta sig mätt, så bör man äta livsmedel med låg näringsdensitet (vilket fyller upp magen och ger mättnadskänsla). Och vill man av någon anledning gå upp i vikt, så är det ju bara att gå åt andra hållet – äta mat som är högkoncentrerad med energi. För mig personligen har det fungerat bra att äta med tanke på näringsdensitet för att uppnå mina viktmål (både då jag har velat gå upp i vikt och då jag velat gå ner).

 

Förresten, så vore det ju ganska trevligt med en diet där man bara äter livsmedel som börjar på bokstaven P (pizza, pirog, pasta, punschpraliner etc). Skulle nog bli ganska populär...

 



Sorteras under bokstaven P