Många som strävar efter att gå ner i vikt startar med att skära ner sitt kalotiintag. Men är detta verkligen bästa lösningen i alla lägen...? Risken är faktiskt ganska stor att man bara krymper en storlek och förlorar surt förvärvad muskelmassa på köpet. Fick man välja skulle de flesta hellre både bli hårdare i kroppen och samtidigt lägga på sig mer muskler. Det finns en lösning: ät mer och träna samtidigt ännu mer.

Vi gör ett tankeexperiment: en person på diet äter 2000 kcal per dag och bränner 2500 kcal per dag. Pga den negativa energibalansen (-500kcal) kommer han automatiskt gå ner i vikt. Tänk istället att han ökar sitt kaloriintag med 1000 kcal (3000 sammanlagt) och förbränner 1000 kcal extra (3500 sammanlagt). Då kommer han få se stora positiva förändringar i kroppskompositionen. Varför? Jo, därför att den ökade träningsmängden kommer att ge en högre ämnesomsättning/fettförbränning under hela dygnet. Ämnesomsättningen kommer att öka 10-15% mer än om man bara stryper kaloriintaget och dessutom får musklerna en konstant tillförsel av muskelbyggande aminosyror under dagen. Som en extra bieffekt slipper man också gå runt och vara hungrig.

Så, huvudbudskapet är detta: För ökad muskelmassa OCH hårdhet, öka både träningsmängd och matintag. Träna 8-12 timmar i veckan och ät den rätta maten vid de rätta tillfällena. Kanske inte så lätt att genomföra alla gånger av praktiska skäl, men varför inte passa på under semestern...?