Idag skulle jag besöka ett av de mest kända gymmen i Kalifornien – Milo Sacrevs Koloseum Gym,  ett gym som ligger cirka 45 minuter öster om Los Angeles. Jag har sett träningsfilmer härifrån och det verkar coolt och välutrustat. Både Shawn Ray och Hide Yamagishi tränar här regelbundet. Men när jag kom fram satt det en skylt på dörren som sa att det just gått i konkurs – irriterande! Enligt hemsidan ska det ju vara öppet...

Jaha, nu gällde det att få utlopp för träningssuget någon annanstans – snabbt! Inget problem i det här landet i och för sig. Det ligger nog ett gym på i stort sett varje gata. Jag skrev ”gym” på GPS:en och befann mig snart på LA fitnessen av de större träningskedjorna i Los Angeles-området. Det här ett riktigt stort, luft och fräscht gym att träna på (återkommer senare med en mer detaljerad recension).

Idag var det framsida/baksida lår som stod på träningsprogrammet – bendag med andra ord. Mitt mål i gymmet är att stimulera så många muskelfibrer som möjligt för att få maximal utveckling. Därför har jag nyligen konstruerat ett benpass som stimulerar både muskelfibertyp I samt typ IIa och IIb så mycket som möjligt. Eftersom det var så gott om utrymme på detta gym med dubbla uppsättningar maskiner kunde jag genomföra mitt träningspass med bästa möjliga förutsättningar.

 

Benpass (lårets framsida/baksida)

Övning 1: Tung Benpress i superset med explosiv Knäböj (4 set vardera)

-          Jag startar med 7-8 tunga långsamma repetitioner i benpressen och följer upp detta med snabba, explosiva repetitioner i knäböjen (utan vila emellan). Jag kör så explosivt på uppvägen att fötterna lyfter ett par centimeter från golvet i toppläget. Detta för aktivera de explosiva muskelfibrerna (som annars är svåra att komma åt). Jag gör cirka 12 repetitioner med en ganska lätt vikt i knäböjen. Efter varje superset krävs rätt mycket vila för det här kör verkligen musten ur en.

Övning 2:  Benspark, 4 set X 10 repetitioner (fötterna vinklas lätt inåt för att utveckla de yttre delarna av låret, vilket skapar ett bra lårsvep och får benen att se större ut.)

Övning 3: Liggande bencurl, 4 set X 10-12 repetitioner (för lårets baksida)

Övning 4: Sittande bencurl, 3 set X 10-12 repetitioner (lårets baksida)

Övning 5: Knäböj, 1 set X 25 -30 repetitioner. Detta avslutningsset kör jag med lätta vikter och med hög repetition för att för att maximera blodflödet och skölja ur slaggprodukter ur musklerna.

Efter detta pass känns benen väl genomkörda och jag avslutar med noggrann stretch av hela benmuskulaturen.