Ett säkert vårtecken är när gymmets fettförbränningsmaskiner är totalockupperade hela kvällen. Men nu finns det ju mängder av maskiner att välja på för den som vill bränna fett, t.ex. löpband, roddmaskin, spinning, trappmaskin, motionscykel eller crosstrainer. Och frågan är: vilken är värd att köa för, vilken är bäst?

Det finns flera faktorer att ta med i beräkningen för att kunna avgöra vilken maskin som är bäst, men syftet med denna typ av träning brukar ju vara att bränna maximalt med energi. Därför bör prioritet nummer ett vara graden av ansträngning som aktiviteten kräver. Därmed blir den mest intressanta frågan vilken av maskinerna som åstadkommer högst energiåtgång?  

Flera tester har genomförts på idrottshögskolor de senaste åren för att ta reda på just det, och det finns faktiskt en klar vinnare bland alla gymmets träningsmaskiner: crosstrainern. Denna maskin ger total ansträngning för hela kroppen och bränner därför mest kalorier. Övningen påminner mycket om skidåkning – en av de mest energikrävande aktiviteter som finns (när såg du en fet skidåkare senast…?), och det är alltså precis så övningen bör utföras, d.v.s att man drar och pressar med både armar och ben. För att övningen ska ge bäst effekt är det viktigt att man verkligen skjuter ifrån ordentligt med benen och samtidigt drar handtagen så djupt in mot kroppen man kan med armarna. Crosstrainern tränas med fördel som HIT-träning.

Att avsluta varje träningspass med 20 minuter på crosstrainern  är ett utmärkt sätt att maximera sin fettförbränning.