En sak som ofta slår mig när jag tittar runt i dagens gym eller bläddrar i någon bodybuildingtidning är avsaknaden av detaljer i fysiken hos de som tränar. Många är stora men den där rippade fysiken full med detaljerade muskelseparationer och snygg symmetri finns sällan där. Det blir särskilt uppenbart i omklädningsrummet när folk river av sig tröjan (eller snarare det obligatoriska lagret av minst 4 tröjor som ska få dem att se extra stora ut).

 

Ska man etsa in djupa detaljer på kroppen bör seten ligga runt 15-20 reps. Många tror att om man tränar med så höga reps måste man träna med lätta vikter - men det är inte nödvändigtvis sant. Den där rippade&väldefinierade looken med djupa linjer över hela kroppen kommer istället från höga repetitioner med tunga vikter. Det är så man hamrar in detaljer. Det kanske betyder att man måste tvinga sin kropp att göra mer än man någonsin trodde möjligt. Men det går om man är tålmodig och sakta men säkert ökar reps-antalet med de tunga vikterna. En bra teknik i sammanhanget är att använda rest/paus-metoden (se tidigare inlägg:  http://californiaman.bloggo.nu/Traningstips-fran-Golds-Gym---II/ )

 

Man måste också koncentrera sig på att ”klämma ur” och nypa musklerna i varje enskild repetition och inte bara tänka att man ska lyfta vikten upp och ner. Särskilt gäller detta i övningens toppläge då det blir extra viktigt att trycka till muskeln. Varje repetition ska räknas och man måste utveckla en kompromisslös hjärna-muskel kontakt där man fokuserar på att karva, etsa och hamra in detaljer på kroppen. Dessutom ska man förstås behålla full kontraktion i hela övningsfasen – även på tillbakavägen (koncentrisk fas).  Följer man den här tekniken tillsammans med en strikt diet, så kommer det med tiden att ge snygga resultat.