Många personer man ser i gymmet ligger på precis samma prestationsnivå år ut och år in och harvar runt på samma vikter som de alltid gjort utan att nånsin verka utvecklas. Och naturligtvis är det så, att ju längre man tränat desto svårare blir det att höja sin prestationsnivå. Men det finns en effektiv metod att ta till om man vill förbättra sina prestationer: variation. Det handlar om att ibland bryta sina invanda mönster i träningslokalen. Vill man maximera sin potential i gymmet, så bör någon form av variation finnas med i träningsarsenalen.

För att skapa variation behöver man inte vända upp och ner på hela träningsprogrammet, utan det finns många variabler man kan justera: träningsvikt, volym, repsantal, vila mellan seten, intensitet, övningar etc.

Men för den som bestämmer sig för att skapa variation i sin träning, så måste det också finnas en tanke med variationen, inte bara variation för variationens skull. För mycket variation riskerar nämligen att motverka sitt syfte och i slutändan bli kontraproduktivt. Det viktiga är istället att man har balans mellan variation och kontinuitet. Variationen behövs för att tvinga kroppen att utvecklas och ta sig över en platå men kontinuiteten behövs för att ge kroppen tillräcklig tid att vänja sig och förbättras över tid. Utmaningen för varje tränande är att hitta den perfekta balansen. Man ser ju vilka som lyckats…

Själv har jag börjat använda rest/pause-tekniken i benövningar på senare tid. Känns som att hela benträningen fått ett lyft...