Med sommaren i sikte startar många upp en striktare diet i hopp om att få en vassare sommarform. De flesta som strävar efter att gå ner i vikt börjar med att skära ner sitt kaloriintag. Men är det verkligen den bästa lösningen för den som redan hållit på och tränat ett tag ...? Risken är ju faktiskt att man bara krymper i storlek och förlorar surt förvärvad muskelmassa på köpet (det har jag egen erfarenhet av). Fick man välja skulle nog de flesta helst BÅDE bli hårdare i kroppen och lägga på sig mer muskelmassa. Det finns en lösning: ät mer och träna samtidigt ännu mer.

Tänk så här: en person på diet äter exempelvis 2000 kcal per dag och bränner 2500 kcal per dag. P.g.a. den negativa energibalansen (-500 kcal) kommer han visserligen att gå ner i vikt. Men tänk istället att han ökar sitt kaloriintag med 500 kcal och samtidigt förbränner 500 kcal extra genom ytterligare träning. Då kommer han få se positiva förändringar i kroppskompositionen. 

Hur hänger det ihop ? Jo, därför att den ökade träningsmängden kommer att ge en högre ämnesomsättning och fettförbränning under hela dygnet. Ämnesomsättningen kommer att öka mer än om man bara stryper kaloriintaget. Detta upplägg kommer att ge en mer mejslad och atletisk fysik. Som positiv bieffekt får musklerna dessutom en konstant tillförsel av muskelbyggande aminosyror. Ytterligare en fördel med denna metod är att man slipper gå runt och vara konstant småhungrig – för det är ju det värsta med en diet.

Så, för ökad muskelmassa OCH hårdhet: öka träningsmängden och eventuellt matintaget. Träna 8-12 timmar i veckan och ät rätt mat vid rätt tillfällen. Kanske inte så lätt att genomföra alla gånger av tidsskäl praktiska skäl, men varför inte passa på under semestern som ju snart är här...? Det tänker i alla fall jag göra.

 

 Jag kommer att lägga upp samma strategi som förra sommaren: träna mer och äta  mer...