Mitt mål är inte att få maximalt med muskler. Därför tränar jag inte helt och hållet som en bodybuilder (eller äter som en). Mitt mål är inte heller att kunna lyfta den allra tyngsta vikten i gymmet. Därför tränar jag inte som en styrkelyftare.

Det jag eftersträvar skulle jag snarare kalla Atleticism. Det är en den perfekta kombinationen av muskelmassa, styrka, snabbhet, explosivitet, uthållighet flexibilitet, rörlighet och smidighet. För att uppnå detta är det först och främst viktigt att alltid upprätthålla en perfekt träningsmekanik.

Basövningar i gymmet kan mycket väl utgöra en grund i träningsprogrammet. Att utföra dessa välkoordinerat kan lära kroppen färdigheter som kan överföras långt utanför gymmet. Att pressa explosivt genom fötterna, att skydda ryggkotorna genom att hålla ryggen rak och bålen spänd, att rekrytera de kraftfulla musklerna i höfter och lår mera effektivt är några exempel.

Men förutom basövningar lägger jag förstås till mängder av andra övningar som utförs ur alla tänkbara vinklar och tekniker. Träningsmetoder varieras från pass till pass och kan vara alltifrån HIIT-träning, Kraft/Explosiv träning,plyometrisk träning, Högreps-träning eller Lågreps-träning.

Även gymnastiska övningar ingår i träningsprogrammet