Vad gör du om du upptäcker att du har blivit en gym-zombie... !? Utan en planering eller knuff ut ur komfortzonen, så kan även den mest beslutsamma gymbesökaren upptäcka att han eller hon förvandlats till en gym-zombie.

Märker du att du går tanklöst igenom hela proceduren i gymmet och utför alla övningar på autopilot? Att du utför övningarna men har tankarna på något helt annat? Om du känner igen något av följande symtom så är chansen tyvärr stor att du har blivit förvandlad till en gym-zombie:

  • Du kan inte komma ihåg när du provade någon annan utrustning eller övning.
  • Ditt gympass har blivit simpelt och utan särskilt mycket utmaning.
  • Du kan inte komma ihåg hur många träningspass det var sen du senast gjorde en programändring.
  • Istället för att lyfta med intensitet, kommer du på dig själv med att begrunda innehållet i ditt kylskåp och vad du ska äta till middag.
  • Mellan seten sitter du och surfar långa stunder på din mobiltelefon.

Vi ligger nog alla i farozonen att förvandlas till en gym-zombie då och då. Men så här botar du dig själv från att bli en gym-zombie:

  • Sätt nya (utmanande) mål + gör en tydlig plan för hur de ska nås.
  • Satsa på att ha maximal hjärna-muskelkontakt i varje set och var mentalt närvarande i träningen.
  • Höj intensiteten i träningen. Vilan mellan seten ska inte vara längre än att man nätt och jämnt hämtar andan.
  • Undvik att fippla med mobilen i onödan.

Att sträva efter maximal muskelkontakt och separera just den muskel man avser att träna, är ett av de mest effektiva sätten att undvika zombifiering i gymmet.