Närmaste veckorna kommer jag att lägga in mer superset-träning i mina träningspass. Superset är som bekant när man tränar två eller flera olika övningar i rad utan vila emellan. Det kan antingen vara två övningar för samma muskelgrupp eller för två skilda muskelgrupper. Själv föredrar jag det sistnämnda. Biceps/Triceps, Rygg/Bröst eller Framsida/Baksida Lår är bra kombinationer. Här listar jag 3 fördelar med superset:

  • Många kroppsbyggare hävdar att träningsvolymen är avgörande för framgång i gymmet. Om man strävar efter att öka sin sammanlagda träningsvolym, så är superset en mycket effektiv teknik. Man kan helt enkelt utföra fler set på kortare tid och därmed få upp träningsvolymen jämfört med traditionell träning - och mer arbete utfört under kortare tid ger högre intensitet och volym vilket leder till mer muskelmassa.
  • Om målet är att bränna så mycket fett som möjligt men samtidigt behålla surt förvärvad muskelmassa, så är superset bland det bästa man kan ägna sig åt. Åtskilliga studier har visat att den metoden är överlägsen lågintensiv träning när det huvudsakliga syftet är fettförbränning. Passande träningsmetod att syssla med om man vill svarva till sig inför sommaren, med andra ord. 
  • För en drogfri kroppsbyggare gäller det att ha extra koll på vilka faktorer som ger bästa träningsresultat. Det finns ett samband mellan volym och träningsintensitet och koncentrationen av anabola hormoner i blodet. Att lyfta tunga vikter med kort vila emellan ökar mjölksyran i blodet vilket i sin tur triggar igång utflödet av tillväxthormon (GH) och testosteron från hypofysen. Dessa hormoner spelar en avgörande roll för hur mycket muskler man lyckas bygga upp. Att trigga sin kropp att på naturlig väg producera dessa hormoner är ett av de mest effektiva sätt att få musklerna att växa.