Visar inlägg från juni 2021

Tillbaka till bloggens startsida

Boktips för träningsinspiration

Sommarens boktips (eller lyssningstips) blir Arnolds Schwarzeneggers självbiografi Total recall: my unbelievebly true story. Det är en fascinerande historia och visste man inte att det hade hänt på riktigt, så hade man knappt trott att det var sant. Österrikaren från en vanlig arbetarfamilj som började lyfta skrot i källaren, flyttade till USA med bara en väska kläder i bagaget, vann Mr Olympia 7 gånger, blev världens högst betalde filmstjärna och sedan guvernör över hela Kalifornien – två gånger. Snacka om att uppfylla ”the American dream”. 

Arnolds målmedvetenhet, disciplin och work ethic kombinerat med en osannolik förmåga att vara på rätt plats i rätt tid är inspirerande att läsa om. Boken har ett bra driv och innehåller många intressanta händelser ur Arnolds liv – samt, förstås, en hel del träningsinspiration och tips - bl.a. hans hemligheter till att bygga muskler.  Rekommenderas till allt träningsfolk!

Måste man bli STARKARE för att bli STÖRRE...?

Ja, visst stämmer det att ju tyngre vikt du kan lyfta desto mer växer musklerna. För den som just börjat träna med vikter märks detta samband tydligast. När du ökar din knäböj från 100 till 150 kilo, så märker du också att benen ökar i omfång.

Men alla de som tränat i några år kan också skriva under på att både ökningen i framför allt styrka avtar efter ett tag. Om det inte gjorde det, så skulle ju folk i styrkelyftareliten knäböja 1000 kilo till slut – och det gör de ju inte. Det intressanta är att de flesta människor uppnår sin maxgräns i muskelstyrka innan de når sin gräns i muskelmassa. Och det är egentligen för vårt eget bästa. Våra leder och muskelfästen kan bara utsättas för en viss påfrestning, om och om igen, innan de börjar ta skada. Att träna tyngre är inte alltid bättre. Att träna bättre är bättre!

Alla kommer till slut till en punkt där de inte blir starkare längre. Men det går fortfarande att öka sin muskelmassa. När man nått sin fulla kapacitet i styrka, så är en bra strategi att börja koncentrera sig mer på att få bästa möjliga muskelkontakt och "känna" muskeln arbeta. Man kan även ägna sig åt mer avancerade tekniker för att utsätta sina muskler för en mer extrem stress och därmed tvinga dem att växa: t.ex. sänka vilan mellan seten, köra supersets, forced reps, drop sets osv. På så vis kan man fortsätta att göra ökningar i muskelmassa långt efter att man slutat att bli starkare.