Visar inlägg från augusti 2018

Tillbaka till bloggens startsida

Stor som Arnold...?

Häromdagen var det en tjej på mitt gym som av misstag tagit olika tunga hantlar när hon tränade ett set bicepscurl, en 3-kilos och en 4-kilos. När hon upptäckte sitt misstag skrek hon ut i förtvivlan: ”NEJ, nu kommer min ena arm bli mycket större”. Ja, hon verkade faktiskt tro det. :-D

Ett annat och klassiskt exempel på oförståelsen kring hur svårt det är att bygga mycket muskelmassa är den klassiska Arnold-anekdoten. Vi är säkert flera som någon gång hört någon argumentera för att använda lättare vikter och ”inte träna så hårt” då man ”inte vill gå omkring och se ut som Arnold”. Känns den igen? Det är som att allt bruk av tunga vikter skulle medföra en överhängande risk att lägga på sig kilovis med (groteska) muskler helt oavsiktligt.

Till och med Arnold själv fick höra den kommentaren under sina fornstora dagar. Då brukade han bara småle och kaxigt svara ”Don’t worry, you never will”.

En vanlig kväll på gymmet...

Semestrarna är slut och gymmet börjar återgå till det normala. Träning en vardagkväll innebär full aktivitet i varje del av gymmet. Kallt stål, tunga dunsanden och högljudda frustanden blandas med pumpande trancemusik från de stora golvhögtalarna.

Utanför de stora glasfönstren rullar världen på som vanligt men inne på gymmet är man totalt avskärmad från allt och befinner sig i sin egen mentala zon. Man stänger av allt brus och blir totalt onåbar för en timme. Fokuseringen på muskelkontakt är knivskarp. Efter en stund infinner sig en intensiv pump i nästan hela kroppen, frammanad genom skoningslöst lyftande i marklyften. Upplevelsen är nästan alltid lika euforisk. Man känner verkligen att man lever. Hardcore-träning när den är som bäst!


Chins - kungen av ryggövningar

Chins är en fantastiskt effektiv övning för ryggen, speciellt om man vill bygga bredd. Det tog mig ganska lång tid innan jag fick till rätt teknik men när man väl lär sig att dra med ryggmuskulaturen istället för armarna är den grym!

För en korrekt teknik ska du börja med att ta tag om stången med överhandsfattning, så brett att när du har överarmarna parallellt med golvet får underarmarna vertikalt neråt. Tänk dig att du vill dra armbågarna ner mot kroppen och knipa ihop ryggmusklerna i toppläget, snarare än att du vill dra hakan över stången. Detta kommer att göra att mer fokus landar på de muskler du vill träna och mindre på dina arm- och nackmuskler.



Personligen startar jag helst mina ryggpass med chins. Eftersom det är en relativt tung övning så man vill vara fulladdad med energi. Dessutom tycker jag att den sträcker ut ryggen bra inför resten av träningspasset.

0 kommentarer | Skriv en kommentar

planetensverige.com
 Styrketräningsprogram Sport sportbloggar.info Follow my blog with Bloglovin