Visar inlägg från april 2018

Tillbaka till bloggens startsida

Blir man STÖRRE av att bli STARKARE...?

Ja, visst stämmer det att ju tyngre vikt du kan lyfta desto mer växer musklerna. För den som just börjat träna med vikter märks detta samband tydligast. När du ökar din knäböj från 100 till 150 kilo, så märker du också att benen ökar i omfång.

Men alla de som tränat i några år kan också skriva under på att både ökningen i styrka och i muskelmassa avtar efter ett tag. Om det inte gjorde det, så skulle ju alla se ut som hulken efter några års tränande. Det intressanta är att de flesta människor uppnår sin maxgräns i muskelstyrka innan de når sin gräns i muskelmassa. Och det är egentligen för vårt eget bästa. Våra leder och muskelfästen kan bara utsättas för en viss påfrestning, om och om igen, innan de börjar ta skada. Att träna tyngre är inte alltid bättre. Att träna bättre är bättre!

När man nått sin fulla kapacitet i styrka, så är en bra strategi att börja koncentrera sig mer på att få bästa möjliga muskelkontakt och "känna" muskeln arbeta. På så vis kan man fortsätta att göra ökningar i muskelmassa trots att man inte blir starkare.
 
 

Fulladdad träningshelg

Det bästa med veckosluten är att man har en fullplanerad träningshelg framför sig med gott om tid att laga bra mat och få tillräckligt med återhämtning. Idag hade i och för sig hela Sveriges befolkning bestämt sig för att träna samtidigt som vi, men även om det kan bli trångt ibland så är det samtidigt  inspirerande att ha seriöst träningsfolk omkring sig som slamrar och kämpar i varje hörn av gymmet.


 

 (Iron Sport Gym)

planetensverige.com
 Styrketräningsprogram Sport sportbloggar.info Follow my blog with Bloglovin