Visar inlägg från mars 2018

Tillbaka till bloggens startsida

Proprioception

Folk frågar ibland varför jag använder så många redskap när jag tränar, t.ex. knälindor, armbågslindor, träningsbälte. Det korta svaret är: Proprioception.

Proprioception kan definieras som kroppens förmåga att känna ledernas position i förhållande till varandra och är en viktig del av vårt stabiliserande och balansbärande system. När senor och bindväv sträcks lagras energi i elastiska strukturer som sedan fjädrar tillbaks på plats, vilket ger mängder av energi. Genom att använda t.ex. armbågslindor, så ökar man sin proprioception. För mig innebär det en bättre träningsupplevelse helt enkelt ;-)


Träningskunskap

Nya tider har onekligen gett oss nya möjligheter att ta del av nyttig information och potentiellt bra kunskap, kanske i synnerhet inom området träning och fitness. Vill man veta hur man skall lyckas med sin träning så finns svaren där ute bland alla artiklar, reportage, träningsguider, bloggar, träningsmagasin, osv som man kan hitta på nätet.

Med bakgrund av detta tycker jag att det är konstigt att många som kommer till gymmet bara tycks sätta sig i första bästa maskin, dra i alla spakar och hoppas på det bästa. Det leder inte bara till brist på resultat utan även skador. Bara i USA dör minst 5 amerikaner varje år för att de tappar bänkpressen i skallen. Man ska förstås inte skämta om deras olycka men är inte det lite...eeh...klantigt...?

Den som har högre ambitioner än att tappa vikterna i huvudet rekommenderas för övrigt att läsa artikeln "Bli bäst i Bänkpress".

Viktuppgång med kvalitet

För mig och många andra är vintersäsongen en uppbyggnadsfas i träningen. Målet är att bygga så mycket muskelmassa som möjligt och därför höjs kaloriintaget. Samtidigt vill man ju bygga med kvalitet. Inte gå runt och se svullen ut i ett halvår. Därför gäller det att hitta den perfekta balansen i  näringsintaget.

För att bygga muskler under uppbyggnadsfas men samtidigt hålla sig fit, så har jag märkt att det är framgångsrikt att lägga energiintaget på ungefär 38-40 kcal/kg kroppsvikt varje dag. En bra näringsfördelning på dessa kalorier är 5 gram kolhydrater, 2,5 gram protein och 1 gram fett (vilket sammanlagt blir 39 kcal/ kg kroppsvikt). Då har jag i min beräkning utgått från energiprocenten och inte (den missvisande) viktprocenten.

Väger man 80 kg, så blir det totalt cirka 400 gram kolhydrater, 200 gram protein och 80 gram fett varje dygn enligt denna uträkning:

Kolhydrat 5 gram X 80 kg = 400g X 4 kcal = 1600 kcal

Protein 2.5 gram X 80 kg = 200 g X 4 kcal = 800 kcal

Fett 1 gram X 80 kg = 80g X 9 kcal = 720 kcal

Totalt 3120 kcal/dag


 

planetensverige.com
 Styrketräningsprogram Sport sportbloggar.info Follow my blog with Bloglovin