Visar inlägg från februari 2018

Tillbaka till bloggens startsida

Äta för att leva...

En nyligen publicerad undersökning visar att människor i västvärlden i genomsnitt äter 600 kcal mer per dag än man gjorde för 30 år sedan. Det är alltså 4200 kalorier extra varje vecka. Till detta kommer att svenskarna innehar det nuvarande världsrekordet i godisätande: 17 kilo godis om året.

Det här bekräftar min uppfattning om att många människor i vårt samhälle tenderar att betrakta mat och ätande enbart som njutning eller ångestdämpning. Det handlar i stor utsträckning om tröstätande och svårigheter att kontrollera sin aptit, men också om en utbredd mentalitet i vårt samhälle som går ut på att få maximal behovstillfredsställelse så fort man känner ett begär. 

Det är förstås upp till var och en att göra som den vill men som idrottsman satsar jag hellre på att leva ett hälsosamt träningsliv. Jag betraktar i första hand mat som näring att bygga upp min fysik och min hälsa med. Jag vill hellre äta för att leva än leva för att äta.

För övrigt finner jag större mening med att arbeta mot mål och belöningar som ger mig långsiktigt välbefinnande. Jag har ofta märkt att förmågan att avstå att uppfylla ett omedelbart begär faktiskt kan vara mer tillfredsställande än begäret i sig…

                             

Ryggträningen

En av de svåraste och mest komplexa muskelgrupperna att träna är utan tvivel ryggen. Det ställer helt enkelt högre krav att träna en muskel som man inte kan se i spegeln. Men det är värt besväret. En välutvecklad rygg ger inte bara ett brett och kraftfullt utseende, det ger också illusionen av att ha smalare midja. Dessutom finns det inte mycket som går upp mot att få rejäl pump i ryggmuskulaturen.



Det krävs bra muskelkontakt och hög intensitet för att få den där riktigt bitande pumpen i ryggen. Samtidigt består ju ryggen av många olika muskler, så det är viktigt att lägga upp ett program där man jobbar igenom samtliga ordentligt och prickskjuter ryggens muskler från alla olika håll. Man vill ju både bygga tjocklek och vidd om man vill få en 3D-look av ryggmuskulaturen. Jag ägnar alltid ett helt träningspass åt ryggen.

Träningstips och exempel på träningsprogram för ryggen finns för övrigt under rubriken Effektiv ryggträning.

planetensverige.com
 Styrketräningsprogram Sport sportbloggar.info Follow my blog with Bloglovin