Visar inlägg från juli 2017

Tillbaka till bloggens startsida

Aktiv semester i Dubrovnik

Även i år gick sommarresan till Dubrovnik. Här präglas dagarna av träning, snorkling, Game of thrones och allehanda upptäcksfärder.



K
roatien är ju inte direkt ett fitnessinriktat land. Att hitta ett gym i Dubrovnik är alltså inte lätt. Såvitt jag vet, så finns bara ett gym i hela stan: Dynamic Gym ute på Lapadhalvön. Enkelt och spartanskt. Man får helt enkelt vara kreativ. Där genomfördes ett träningspass varje morgon samt ett kortare pass på utomhusgymmet på ön Lokrum.








V
i kollar förstås in inspelningsplatserna för Game of Thrones. Hela stan är som en kuliss – fast på riktigt.

Höja Testosteronnivån

Överlag tycker jag mig se en nedåtgående trend för bruket av anabola steroider och tillväxthormoner på gymmen de senaste åren. Kanske sammanhänger det med nya kroppsideal som föredrar det lite mer estetiska och atletiska framför att bara bli så stor och grotesk som möjligt. Det finns dessutom en del man kan göra för att hålla sitt kroppsegna testosteron på en hög nivå. Det är vad detta inlägg kommer att handla om.

Det man först ska ha klart för sig är att muskler aldrig befinner sig i ett konstant tillstånd. Antingen så växer de (anabolt tillstånd) eller så blir de mindre (katabolt tillstånd). För bästa möjliga resultat gäller det alltså att befinna sig i anabolt tillstånd under 24 timmar av dygnet, och att undvika att hamna i ett katabolt så mycket som möjligt. Det finns några riktlinjer för att lyckas med detta:

  • Träna samma muskelgrupp max en gång i veckan. Det ger tillräckligt med tid för återhämtning av muskeln.
  • Stanna inte för länge i gymmet utan eftersträva att vara effektiv när du är där. 45-60 minuters träning är lagom.
  • Den excentriska (negativa) fasen i lyftet är den som sliter hårdast på kroppen. Undvik därför överdrivet bruk av utdragen träning i excentrisk fas.
  • Samma sak gäller för träningsmetoder som drop-sets och force sets. Dessa tekniker sliter hårt på kroppen och bör endast ses som en extra krydda i träningen. Alltså inget man kan syssla med hela tiden.
  • Vid träning varje dag blir det extra viktigt att ladda upp sina glykogendepåer. Utnyttja därför timmen direkt efter träningen maximalt. Vid detta tillfälle öppnas ett ”anaboliskt fönster” där kroppen tillgodogör sig näring bättre än vid något annat tillfälle under dygnet. Fyll på med näringsämnen i form av snabba kolhydrater och vassleprotein.
  • Zink och Magnesium är två ämnen som hänger ihop med testosteronproduktionen. Några livsmedel som innehåller mycket av dessa mineraler är broccoli, spenat, baljväxter och kött.
  • Långvarigt energiunderskott, som vid diet för att gå ned i vikt, har påverkan på testosteronet. Studier har tydligt visat att den som går på energiunderskott har betydligt lägre testosteronhalter än den som äter tillräckligt.
  • Drick mycket vatten under dagen. När du dricker tillräckligt med vatten så kan du vara säker på att kroppen kan föra ut gifter och slaggprodukter som skapar en katabol miljö i kroppen.
  • Något du däremot inte bör dricka mycket av är alkohol eftersom alkohol klart sänker testosteronnivåerna i kroppen. Det kan även vissa mediciner och kemikalier i vår vardag göra. Något att se upp med är allt som innehåller kortikosteroider, parabener och ftalater
  • Aerobisk träning har många fördelar såsom bättre kondition, fettförbränning och ökad metabolism. Men för mycket av detta kommer i förlängningen att hämma muskelutvecklingen. Därför bör du periodisera den aeroba träningen och f.a. lägga in den då du känner ett ökat behov att bränna bort  extra fett.
  • Så några avslutande ord om s.k. testo-boosters som kan köpas i kosttillskottshandeln i syfte att höja testosteronhalten i kroppen. Funkar de verkligen för att höja testosteronnivån? Det korta svaret är att om de funkade så skulle de snabbt förbjudas att säljas. Så enkelt är det. Möjligen skulle de (i teorin) kunna fungera för den som har sjukligt låga testonivåer i kroppen. Men i det fallet skulle jag snarare rekommendera ett besök hos en läkare...

          

         Karl-Alfred var faktiskt på rätt spår med sitt spenatätande...

planetensverige.com
 Styrketräningsprogram Sport sportbloggar.info Follow my blog with Bloglovin