Visar inlägg från april 2017

Tillbaka till bloggens startsida

Get Big 2.5

Träningsportalen GetBig har fått nytt utseende. Här finns tips för den som vill bli starkare, snabbare och friskare. Några artiklar handlar om hur man bygger större armar, rygg och axlar, hur man blir starkare i bänkpress, hur man bygger muskler och bränner fett samtidigt och mycket annat träningsrelaterat.

Snabbfrukost före träningen

De dagar jag tränar tidigt på morgonen före jobbet, så finns ingen tid att förlora. Det går knappast att laga ihop en stor frukostbuffé precis. Men att träna på tom mage funkar inte för mig. Jag behöver lite kolhydrater i kroppen för att inte krokna halvvägs in i passet – och för att få ordentlig pump i musklerna.

Efter att ha provat flera varianter på snabbfrukostar, har jag kommit fram till vad som funkar bäst för mig. Jag värmer upp en färdig risgrynsgröt (som man köper i ”korvtub” på Ica) i mikron i 3 minuter samtidigt som jag mixar en stor skopa kaseinprotein med mjölk. När gröten är uppvärmd häller jag chokladproteinet över gröten och rör om - sen är det klart. Riktigt smarrigt faktiskt, och samtidigt lättsmält för magen. Efter det är det bara att slänga sig iväg till gymmet.

Det blir sammanlagt cirka 40 gram kolhydrater och 35 gram protein som landar skönt i magen inför träningen. Sen skadar det ju inte att maten ser ut som en dessert...

Atletisk fysik

Mitt mål är inte att få maximalt med muskler. Därför tränar jag inte helt och hållet som en bodybuilder (eller äter som en). Mitt mål är inte heller att kunna lyfta den allra tyngsta vikten i gymmet. Därför tränar jag inte som en styrkelyftare.

Det jag eftersträvar är snarare en atletisk fysik. Det är en den perfekta balansen av muskelmassa, styrka, uthållighet, flexibilitet och rörlighet. För att uppnå detta är det först och främst viktigt att alltid upprätthålla en bra träningsmekanik.

Basövningar i gymmet utgör själva grunden i träningsprogrammet. Att utföra dessa övningar välkoordinerat lär kroppen färdigheter som kan överföras långt utanför gymmet. Att pressa explosivt genom fötterna, att skydda ryggkotorna genom att hålla ryggen rak och bålen spänd, att rekrytera de kraftfulla musklerna i höfter och lår mera effektivt är några exempel på träningsformer som ger en atletisk och funktionell fysik.

En dag i veckan ägnas helt åt rörlighetsträning, kata och core i mitt träningsprogram.

planetensverige.com
 Styrketräningsprogram Sport sportbloggar.info Follow my blog with Bloglovin